عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد سرمایه گذاران

قسمتی از متن پایان نامه :

1-2) نظریه بازار کارای سرمایه
مطالعه رفتار قیمت و دارائی­های فیزیکی اوراق بهادار از آغاز شکل­گیری بازارها مورد علاقه سرمایه­گذاران بوده می باشد و تحقیقات زیادی نیز در این زمینه انجام گرفته می باشد. یکی از نتایج مهم این تحقیقات این می باشد که به نظر می­رسد، قیمت­ها تمایل دارند تا از یک حالت شبیه به گشت تصادفی تبعیت نمایند .
این تئوری اولین بار توسط بچلیر[1] (1900) مطرح گردید، ورکینگ[2] (1934) آن را برای بعضی قیمت­ها تأیید نمود و آلفرد کولز[3] (1933 و 1937) برای قیمت سهام آمریکایی و کندال[4] (1953) برای قیمت سهام و کالاهای انگلیسی آن را تأیید کردند . براساس این تئوری هیچ نوع همبستگی میان تغییرات قیمت متوالی در بازار دارائی­ها وجود ندارد .
در سال 1970، اوجین فاما نظریه­ای تحت عنوان فرضیه بازار کارا ارائه نمود . او رساله دکتری خود را به موضوع گشت تصادفی اختصاص داده بود . وی با بهره گیری از تغییرات لگاریتم قیمت­های 30 سهم و با بهره گیری از ضریب همبستگی به این نتیجه رسید که همبستگی بسیار ضعیفی بین تغییرات متوالی قیمت­ها وجود داشته و الگوی با اهمیتی در تغییرات متوالی قیمت سهام نظاره نمی­گردد . پس با بهره گیری از اطلاعات گذشته ، نمی توان قیمت­های آتی را پیش­گویی نمود(ساده وند ، 1389).
طرح فرضیه بازار کارا مورد پذیرش گسترده اقتصاددانان حوزه آکادمیک قرار گرفت. بر اساس این فرضیه ، بازار های اوراق بهادار در انعکاس اطلاعات مربوط به یک ورقه بهادار یا کل بازار به صورت بسیار کارا اقدام می کنند. بر این مبنا اطلاعات به سرعت در سطوح بازار پخش شده و بدون هیچ تاخیری در قیمت اوراق بهادار منعکس می گردد. پس تجزیه و تحلیل تکنیکی[5] و بنیادی[6] اوراق بهادار که کوشش در برآورد قیمت آینده دارند، نمی توانند به سرمایه گذاران در شناخت اوراق بهادار با قیمت های اشتباه کمک کنند. بر مبنای این توجه بازده حاصل از تشکیل پرتفوی بر اساس مطالعه تکنیکی قیمت ها یا تحلیل بنیادی شرکت ها ، لزوماً بیشتر از بازده حاصل انتخاب تصادفی یک پرتفوی با ریسک مشابه نخواهد بود(مالکیل[7] ، 2003).
برای تحقق بازار کارا بایستی ویژگی های زیر مستقر باشد:

1)شرایط رقابتی حاکم باشد، یعنی تعداد فراوانی از عرضه کننده اوراق بهادار ، در بازار وجود داشته باشند و هیچ معامله گری نتواند بازار را زیر نفوذ گرفته و تاثیر مهمی بر بازار بگذارد.
2)اطلاعات بایستی به گونه همزمان و به سرعت در اختیار دست اندرکاران بازار قرار گیرد و هزینه کسب اطلاعات بایستی حداقل باشد.
3)هر کس بتواند با نرخ بهره رایج به میزان نا محدود قرض بدهد و یا قرض بگیرد.
4)اطلاعات به گونه تصادفی عرضه گردد و اخبار به یکدیگر وابسته نباشند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

5)سرمایه گذاران به سرعت و به گونه کامل به اطلاعات جدید واکنش نشان دهند ، و تعدیل قیمت ها بر اساس اطلاعات جدید صورت گیرد(جونز[8] ، 1998).
[1] Bachelier
[2] warking
[3] Cowles
[4] Kenda
[5] Technical
[6] Fundamental
[7] Malkiel
[8] Jones

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش های پژوهش:
پرسش این پژوهش آن می باشد که آیا عدم اطمینان اطلاعاتی باعث تشدید واکنش کمتر از حد سرمایه گذاران می گردد؟با در نظر داشتن آنکه برای مطالعه وجود واکنش کمتر از حد سرمایه گذاران ، سودآوری راهبرد معاملاتی شتاب بایستی مورد مطالعه قرار گیرد پرسش های پژوهش را می توان به شکل زیر مطرح نمود :
1)آیا بین میزان عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد سرمایه گذاران ، مبتنی بر سودآوری راهبرد شتاب سود ، ارتباط مثبت معناداری هست؟


پاسخ دهید