مطالعه و تدوین مولفه های موثر بر رضایتمندی مشتریان در بانکداری الکترونیک

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-11)زیرساختهای بانکداری الکترونیکی
رواج هر فناوری جدیدی نیاز به یک سری ساختارهای مختص به خود دارد. که بطور مختصر به هر کدام از زیرساختها توضیح داده شده می باشد.
2-2-11-1)زیر ساختهای فنی
شیوه های مختلف بانکداری الکترونیکی نیاز به زیرساختهای مختص به خود دارند.زیر ساختهای فنی در واقع پایه و اساس جاری شدن سیستم بانکداری جدید یا هر فناوری جدید به حساب می ایند. زیرا که سایر زیرساختها در صورت وجود،نمی توانند پاسخگوی نیازهای زیر ساخت فنی باشند.
زیر ساختهای فنی در شیوه های مختلف بانکداری الکترونیکی از قبیل بانکداری اینترنتی، بانکداری خانگی، موبایل بانک، سیستم های خودپرداز و غیره متفاوت اند.
در بانکداری اینترنتی اکثرمبادلات از طریق اینترنت انجام می گیرد؛ در نتیجه نیاز به وجود ارتباطهای محلی وکشوریاحساس می گردد، این زیرساخت ارتباطی بایستی توسط حمایتهای دولت و یا سایر نهادهای حقوقی و دولتی ایجاد گردد.برای مثال: بانک اینترنتی برای ارائه خدمات مالی و بانکی خود نیاز به امکان دسترسی مشتریان به اینترنت با سرعت و کیفیت بالا دارد.
در بانکداری از طریق تلفن همراه یا تلفن به شبکه های ارتباطی بی سیم نیاز می باشد.بانکهای ارائه دهنده خدمات برای عرضه محصولات خود به برقراری ارتباط از طریق گوشیهای همراه مشتریان نیاز دارند.
در عرضه خدمات بانکی و مالی از طریق دستگاههای خودپرداز و نقطۀ فروش، نصب چنین دستگاههایی در بخشهای مختلف شهر ضروری می باشد.در این شیوه مشتریان بانک از طریق دستگاههای مذکور می توانند نیاز مالی و بانکی خود را مرتفع سازند. ارتباطهای متداول در چنین
شیوه ای از طریق شبکه های اینترنتی داخل بانکها شکل می گیرد؛ بدین معنی که شعبات مختلف بانک عامل از طریق یک سیستم اینترنتی مختص بانک از یک سو با یکدیگر و از سوی دیگر با دستگاههای خودپرداز ارتباط مستقر می کنند.

زیر ساختهای فنی مورد نیاز برای ایجاد بانکداری الکترونیکی به گونه کلی عبارتند از: امکان برقراری ارتباطهای درون خطی یا لحظه ای، امکان ارتباطهای بی سیم از طریق دستگاههای تلفن همراه، ماهواره های گیرنده و فرستندۀ قوی و پر سرعت اطلاعات دادها، امکان دسترسی به خدمات اینترنتی به شکل عمومی و غیره. قابل ذکر می باشد وجود چنین زیرساختهایی قدم اول در به کارگیری فناوری بانکداری الکترونیکی-، کاناداوغیره به کارگیری فناوری بانکداری الکترونیکی هزینه های سنگینی بر کشور تحمیل کرده می باشد اما سود آتی به کارگیری این فناوری، توانست هزینۀ ایجاد زیرساختهای فنی را جبران کند. [17]
2-2-11-2)زیرساختهای امنیتی
امنیت، یکی از موانع اصلی پیاده سازی بانکداری الکترونیکی می باشد. بعضی عقیده دارند بانک ها پیش از هر کاری بایستی این اعتماد را در مشتریان خود ایجاد کنند که بانکداری الکترونیکی و عملیات صورت گرفته در آن، دارای امنیت کافی می باشد. اعتماد نکردن مشتریان به امنیت بانکداری الکترونیکی، از معضلات عمدۀ بهره گیری از آن به شمار می آید.
پیشرفت فناوری و تلاشهای انجام شده نیز نتوانسته می باشد مانع این نگرانی گردد؛ پیشرفت های گسترده فناوری، کمک زیادی به افزایش سطح امنیت داده های انتقال یافته در بانکداری الکترونیکی، کرده می باشد، با وجود این، چالش های]امنیتی] سر راه گسترش و توسعۀ بانکداری الکترونیکی کماکان باقی می باشد.
بانکداری الکترونیکی نیز به عنوان فناوری جدید در صنعت بانکداری به زیرساختهای امنیتی برای تداوم و پذیرش عمومی نیاز دارد. در این چهارچوب زیرساختهای امنیتی بانکداری جدید شامل ایجاد اطمینان برای مشتریان در ارتباط با سلامت و بی عیب و نقص بودن عملیات بانکی، عدم دسترسی
افراد ثالث به محتوای ارتباطات بین مشتریان و بانک عامل، اطمینان از صحیح انجام شدن عملیات روی حسابهای مشتری و محفوظ ماندن اطلاعات شخصی مشتریان از دسترسی افراد ثالث و غیره می باشد. آن چیز که که در این زمینه بیشتر به عنوان زیرساختهای امنیتی بانکداری جدید شناخته شده مسائل امنیتی سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه(EFT) می باشد.[17]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 سوالات پژوهش:
سوال اصلی پژوهش