قسمتی از متن پایان نامه :

رشد و توسعه اقتصاد، افزایش شرکت های سهامی و تفکیک مدیریت از مالکیت، امروزه مسائل نمایندگی را به یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران مبدل ساخته می باشد. مسائل نمایندگی از این واقعیت سرچشمه می گیرد که سرمایه گذاران معمولاً دارای تمایل و یا توانایی لازم برای اداره امور شرکت نیستند؛ ازاین رو، این مسئولیت را به مدیران محول می کنند. چنانچه هر دو گروه مدیران و سرمایه گذاران به دنبال بیشینه کردن منافع شخصی خود باشند و اعمال نظارت بر عملکرد نماینده نیز مستلزم صرف هزینه باشد، این امر به گونه ضمنی حاوی این پیام می باشد که نماینده ممکن می باشد همواره درصدد تأمین منافع مالک و حداکثر کردن ثروت وی نباشد (اصلانی، 1384). از این رو سهامداران به دنبال ابزارهایی برای سنجش عملکرد مدیران از نظر دستیابی به اهدافشان و به تبع آن تصمیم گیری های صحیح اقتصادی هستند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از سالها قبل ارزیابی عملکرد شرکت بخش عمده ای از مباحث حسابداری، مدیریت و اقتصاد را تشکیل داده می باشد اصولاً عملکرد با هدف رابط مستقیمی‌دارد ارزیابی عملکرد یعنی ارزیابی اینکه شرکت تا چه حدی به اهداف تعیین شده در برنامه های خود دست یافته می باشد نتیجه حاصل شده از ارزیابی عملکرد خود هدف نیست بلکه هدفی برای پیش‌بینی برنامه های آتی و بهبود نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف می‌باشد. ارزیابی عملکرد شرکت بدون مدنظر قرار داردن ویژگی تجاری و شرایط حاکم بر بازار کالا و خدمات آن (سنجش و کنترل داده‌ها، ستاندها و فرآیند تولید) و صرف نظر از جایگاهی که شرکت مورد ارزیابی در مجموعه نظام و ساختار اقتصادی کشور از آن برخوردار می باشد در خور توجه نخــواهد بود (قنبری، 1386). اندازه گیری عملکرد مالی پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران، قیمت سهام، ریسک سهام، تصمیم گیری مربوط به سرمایه‌گذاری و سایر موارد دیگر می باشد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف مدیران، تصمیم‌گیری می باشد آنها بایستی برای برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرا تصمیم‌گیری کنند. این تصمیم گیریها بایستی بر اساس نتایج ارزیابی انجام شده (با معیارهای شاخص عملکرد) متناسب با فرآیندهای کاری سازمان باشد ارزیابی مستمر عملکرد موجب پیدایش اطلاعات مستند بهنگام و با ارزش برای تصمیم گیری مدیران خواهد گردید که با هدف ارتقاء سازمان و بهبود فعالیتهای کاری آن در زمینه های گوناگون اتخاذ می شوند (خالقی مقدم و برزیده،1382).
براساس نظریه قراردادها، هر واحد تجاری را می توان مجموعه ای از قراردادها میان سهامداران، مدیران، کارکنان، فروشندگان، مشتریان، دولت، اعتباردهندگان و حسابرسان فرض نمود. هر یک از گروه ها، قراردادی جدا با واحد تجاری دارند؛ در این بین مدیران وظیفه اداره واحد تجاری را در راستای تداوم فعالیت واحد تجاری و حفظ افراد طرف قرارداد، نظارت و کنترل بر دریافت ها و پرداخت های هر یک از مشارکت کنندگان قرارداد و در نهایت انتشار اطلاعات برای جذب مشارکت کنندگان جدید در فرآیند قرارداد را به عهده دارد. مدیران واحد تجاری با انتشار اطلاعات میان گروه های مختلف، حداقلی از سطح دانش و آگاهی درمورد وضعیت مالی، عملکرد و انعطاف پذیری فراهم می آورد (ساندر[1]، 1997)
با پیدایش انقلاب صنعتی و ظهور شرکت های بزرگ و تفکیک مالکیت از مدیریت، لزوم ارزیابی عملکرد مدیران توسط سرمایه گذاران روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده می باشد. پژوهش های بسیاری در پی یافتن سنجه های مناسب جهت ارزیابی عملکرد مدیران انجام شده و نتایج متعددی حاصل گردیده می باشد. عدم هم سویی منافع طرفین احتمال دست کاری در حساب ها را جهت پوشش عملکرد پایین مدیریت افزایش می دهد. مشکل نمایندگی، ضرورت اعمال کنترل سهام داران بر مدیریت شرکت ها را نشان می دهد. در حالی که نظریه ی نمایندگی، بیانگر وجود تضاد منافع بین سهام داران و مالکان می باشد، نظریه ی مباشرت از بعد دیگری به این قضیه نگاهمی کند.نظریه ی مباشرت با در نظر گرفتن انگیزه های غیرمالی به تاثیر عواملی مانند رضایت روانی، عملکرد موفق، محترم شمردن توانایی و اخلاق کاری بر تصمیم های مدیریتی تصریح دارد(مرادی و همکاران، 1391).

1.Sunder

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 


پاسخ دهید