قسمتی از متن پایان نامه :

5-2- عرضه عمومی اولیه
1-5-2- مفهوم عرضه عمومی اولیه
اصطلاح عرضه عمومی اولیه که رواج آن به بازارهای پررونق 1990 برمی گردد، عبارت می باشد از این که یک شرکت برای اولین بار در طول دوران فعالیت خود اقدام به عرضه سهام به عموم می نماید (جانگویست[1]،2005). این شرکت ها تازه تاسیس نبوده و حداقل دارای سه سال سابقه فعالیت می باشند؛ لذا در این اصطلاح، این کلمه به معنی عرضه سهام شرکت برای اولین بار به سهامداران بیرونی از طریق بورس، در زمانی می باشد که شرکت مزبور در پروسه ای از فعالیت خود دریافته می باشد که پذیرش در بورس،کمک شایانی به جذب سرمایه چه از طریق سهامداران و چه از طریق استقراض، کاهش هزینه های تامین مالی و حتی کاهش مالیات می نماید. اولین عرضه سهام در نیویورک در سال 1790 برای عرضه سهام بانک ایالات متحده که در حقیقت بانک مرکزی دولت آمریکا بود با هدف جمع آوری ده میلیون دلار صورت گرفت.
تعداد سهامی که طی یک فرایند عرضه عمومی اولیه وارد بازار معامله می گردد؛ به ساختار مالکیت پیش از اولین عرضه عمومی بستگی دارد. به گونه ای که اگر قبل از اولین عرضه عمومی، تمرکز مالکیت سهام وجود داشته باشد و سهامداران قبلی احساس نمایند که به واسطه اولین عرضه عمومی، قدرت کنترل خود در امور شرکت را از دست خواهند داد، سهام کمتری منتشر خواهد گردید و به گونه ای نیز توزیع می گردد که سهامداران بزرگ به وجود نیایند(کین فام و می فام[2]،2006).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در فرایند عرضه عمومی اولیه سهام سه گروه ذینفع ایفای تأثیر می کنند:

  • شرکت عرضه کننده سهم ( شرکت ناشر)
  • بانک سرمایه گذار (موسسات تعهد کننده عرضه اوراق بهادار یا شرکت های تامین سرمایه)
  • سرمایه گذاران بالقوه در بازار
  •  

    اهداف و انتظارات این سه گروه در خصوص قیمت گذاری سهام عرضه های عمومی اولیه با یکدیگر متفاوت می باشد. نظر به اینکه عرضه اولیه سهام برای یک شرکت در حال رشد، عمده ترین منبع تامین مالی آن به شمار می رود، لیکن شرکت های عرضه کننده سهم تمایل دارند قیمت عرضه سهام را تا حد امکان در سطح بالا تعیین کنند تا جریان های نقدی حاصل را برای شرکت حداکثر سازند. برهمین قیاس سرمایه گذاران تمایل دارند سهام را تاحد امکان به قیمت پایین خریداری کنند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین سود سرمایه گذاری را عاید خود سازند (بوجراج و لی[3]، 2002).
    2-5-2- فرایند کلی عرضه های عمومی اولیه
    بطور کلی یک عرضه اولیه یک سری فعالیت های مرتبط به هم می باشد، که منجر به فروش سهام به عموم و ایجاد یک بازار عمومی روی آن سهام می گردد. بخش عمده فرایند عرضه، آماده سازی بیانیه ثبت و انجام فرایند راستی آزمایی با در نظر داشتن شرکت و کسب و کار آن می باشد. انجام این فعالیت ها مستلزم همکاری نهادها و گروههای مختلفی می باشد مانند مدیریت شرکت، پذیره نویس مدیر که در غالب تیم کاری       پذیره نویسی به مدیریت این فرایند می پردازند(شولتایز[4]،2004).
    بطور کلی می توان گفت عرضه اولیه سهام مشتمل بر فرایند های زیر می باشد:

  • فرایند تشکیل گروه عرضه
  • فرایند عقد قرارداد پذیره نویسی
  • فرایند تشکیل سندیکا و گروه فروش
  • فرایند انجام راستی آزمایی
  • فرایند تهیه بیانیه ثبت و ارائه به سازمان
  • فرایند بازار یابی
  • فرایند ثبت سفارش و کشف قیمت
  • فرایند عرضه سهام و بازار گردانی(تامین سرمایه امین، 1388:94).
  • 3-5-2- روش های عرضه عمومی اولیه
    اولین عرضه عمومی، به روش های مختلفی صورت می پذیرد که انتخاب هرکدام از آن ها بسته به قوانین در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. معمولا سه روش برای تعیین قیمت در عرضه های عمومی اولیه هست که عبارتند از: جراج یا مزایده[5]، عرضه با قیمت ثابت[6]و روش ثبت دفتری[7](تامین سرمایه امین، 1388:124).
    1- روش حراج :
    در این روش دارایی به شخصی تعلق می گیرد که بالاترین قیمت را برای آن پیشنهاد داده باشد این روش انواع مختلفی دارد مانند:

  • حراج انگلیسی
  • در این نوع حراج عرضه کننده یک قیمت پایه برای دارایی خود تعیین می کند. سپس درخواست های خرید ارائه می گردد و هرکس که بالاترین در خواست را ارائه کند دارایی را دریافت خواهد نمود. این روش با مشکلاتی روبرو می باشد مانند اینکه زیرا افراد می توانند هر قیمتی را ارائه کنند لذا در خواست کنندگان قیمت ها را پایین نگه می دارند و پس عرضه کننده می تواند عایدی کمتری را بدست آورد. از طرف دیگر درخواست کنندگان ممکن می باشد تحت تاثیر دیگران و بدنبال برد در حراج، حاضر به خرید دارایی به قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن شوند که این مسئله نیز، مانع از کشف قیمت واقعی دارایی خواهد گردید.

  • حراج هلندی
  • این روش که به تازگی در عرضه های اولیه رواج یافته به این شکل می باشد که حراج گذار آغاز قیمت بالایی را پیشنهاد می دهد با علم به اینکه کسی در آن قیمت در خواستی را ارائه نخواهد داد. سپس قیمت را کاهش می دهد تا فردی تصمیم بگیرد تعدادی از سهام را خریداری کند. این فرایند تا جایی ادامه می یابد که تمام سهام به قیمت آخرین درخواست فروش رود. در این حراج ناهمگنی سرمایه گذاران بالقوه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در خواست کنندگان از سفارش هایی که پیش از سفارش آنها ارائه شده اطلاعی ندارند.

  • روش حراج با سفارش مهر و موم شده
  • در این نوع حراج مشارکت کنندگان بدون اطلاع از میزان در خواست سایر مشارکت کنندگان در خواست های خود را ارائه می دهند.کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد به عنوان برنده انتخاب خواهد گردید قیمت ارائه دارایی یا به قیمتی می باشد که فرد برنده ارائه کرده و یا قیمتی که بعد از او قرار دارد.
    2 – روش عرضه با قیمت ثابت
    در این روش شرکت تامین سرمایه با هماهنگی ناشر، قیمت معینی را به عنوان قیمت عرضه تعیین   می کند. این قیمت در پیشنویس امید نامه گنجانده می گردد و بین دو هفته تا دو ماه قبل از تاریخ عرضه اعلام می گردد. شرکت تامین سرمایه امید نامه را توزیع و درخواست های خرید را جمع آوری می کند. سرمایه گذاران هم وجوه مربوطه را واریز و در نهایت شرکت تامین سرمایه با هماهنگی ناشر واگذاری سهام را انجام می دهد.
    [1] -Ljungqvist
    [2] -kinfam&meyfam
    [3] -Bhojraj&Li
    [4] -Shoultize
    [5] -Auction
    [6]– Fixed Price
    [7] -Book Building

    سوالات یا اهداف پایان نامه :

     پرسش پژوهش:
    پژوهش جاری در پی یافتن پاسخی به این سوال می باشد که:
    “آیا بین محافظه کاری و بازده غیر عادی کوتاه مدت سهام عرضه های عمومی اولیه، ارتباط معکوس هست یا خیر؟”


    پاسخ دهید